Thursday, January 13, 2011

Destar Johor Darul Takzim

DESTAR BELAH MUMBANG

Ikatan jenis ini adalah asa kepada semua jenis ikatan destar Alam melayu sejak beratusan dahulu. Bentuknya berupa layar sebuah perahu masyarakat Melayu.,


DESTAR LUBANG LAYAR
Lubang Layar merupakan destar yang dipakai oleh anak-anak raja atau datuk-datuk di Negeri Johor pada masa dahulu. Bentuk destar ini menirus ke atas dan ia diasaskan daripada solek Mumbang Belah. Di bahagian pucunknya terbentuk dua daun yang trerbuka yang melambangkan kain layar sebuah perahu sedang mengembang.


DESTAR TEBING RUNTUH
Ikatan jenis ini adalah pakaian hulu anak-anak raja pada masa lampau di Johor. Mempunyai lipatan tiga tingkat yang dikenali sebagai lipatan susun sirih dan daun tajuknya melambai kesebelah kanan.


DESTAR LAKSAMANA JOHOR-RIAU
Destar ini adalah pakaian Laksamana pada zaman dahulu dan berasaskan kepada destar Belah Mumbang. Sebagai pegawai yang bertanggungjawab di laut, maka songket berwarna biru berbenang perak digunakan. Destar ini mempunyai tiga lipatan berombak-ombak pada bahagian hadapan manakala bahagian asasnya terdapat tiga lipatan daun sirih.


DESTAR TEBING LAKSAMANA
Tebing Laksamana sesuai dengan namanya, adalah pakaian rasmi bagi jawatan Laksamana sejak zaman Empayer Melayu Melaka lagi. Ikatan destar ini berasal dari zaman pemerintah Johor-Riau. Bahagian depan destar mempunyai tiga lipatan berombak yang amat menarik.

1 comment:

  1. rujukan yang bagus. mungkin boleh diperbaiki lg dgn fakta2 yg lebih mendalam. terima kasih bro!

    ReplyDelete