Monday, January 3, 2011

Lambang dan Simbol dalam Warna, Corak dan Jenis Kain Destar

Sesuai dengan destar sebagai unsur pakaian melayu yang penting dan di pandnag tinggi, kehadiirannya tidak sahaja mempunyai fungsi sebagai penutup kepala. Lebih daripada itu ia sebenarnya membawa lambang dan simbol tertentu sama ada segi bentuk, warna, corak dan jenis kainnya. Nama-nama destar yang pelbagai membawa maksud dan penegrtian tertentun kepada pemakaianya dan kepada majlis serta masyarakat yang menerimanya.

Dariu segi bentuk sahaj jelas bahawa raja-raja memakai destar dalam bentuk tertentu unmtuk majlis dan suasana tertentu. Begitu juga jenis kain dan warnanya. Kain tertentu hanya sesuai dan boleh dipakai oleh individu tertentu bagi majlis tertentu. Malahan seorang raja ataui sultan tidak bebas memakai destar secara suka hati. Ada warna dan kain tertentu dan bentuk2 khusus yang hanya sesuai utk majlis. Warna kuning Raja misalnya adalah warna yang sesuai bagi pertabalan raja. Begitu juga dengan hiasan atau jata negeri yang diperintahnya. Rakyat biasa tidak layak memakai jata negeri dipercayai boleh menimbulkan kemalangan atau malapertaka yang disebutkan sebagai ketulahan.


Hiasan Destar (JATA)



Tengkolok DiRaja yang dipakai oleh Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong mempunyai hiasan yang melambangkan Malaysia. Dihadapan tengklolok itu dipasangkan anak bulan dan bintang pecah 14 yang diperbuat daripada emas outih, bertahtakan berlian dan ditengha-tengahnya terletak lambang kerajaan Malaysia yang berwarna-warni. Bulan dan bintang adalah lambang agama islam. Bintang kebesaran yang mempunyai 14 cahayanya mencerminkan 14 buah negeri di bawah kebesarannya. Dua sinaran tambahan menunjukan percantuman dua buah negeri iaitu Sabah dan Sarawak.



Raja dan pemimpin negara biasanya mengunakan lambang negeri atau mahkota negeri masing-masing. Sultan Kelantan memakai lambang kerajaan negeri Kelantan Darul Naim, begitu juga dengan Pahang, Kedah dan lain-lain.

Destar yang dipakai oleh pengantin lelaki juga mempunyai hiasan tertentu. Hiasannya bukanlah bulan dan bintang tetapi sesuatu yang bernilai tinggi seperti kerongsang intan permata dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment